Berita Blog Terbaru Hari Ini

ads

10/19/2019

Pertanyaan Tentang Perkembangan Alam Pikiran Manusia

PERKEMBANGAN ALAM PIKIRAN MANUSIA
Hakekat Manusia
Manusia dengan keupayaan untuk berfikir dan berazam, dengan sebab dan hati nurani memungkinkan kita untuk melakukan lebih baik dan bijak untuk diri sendiri dan persekitarannya. Alasan datang dari otak dan minda berasal dari jiwa. Oleh itu, sejajar dengan perkembangannya, manusia menggunakan kecerdasan mereka dan juga disokong oleh keingintahuan (kurikulum), sehingga juga mengembangkan pengetahuan yang dimiliki oleh manusia. Perkembangan pengetahuan bahkan lebih maju apabila disokong oleh pertukaran maklumat antara manusia.
Manusia sebagai makhluk yang mempunyai kelebihan berbanding penduduk lain di bumi. Beberapa kelebihan manusia terhadap makhluk lain termasuk:
a. Manusia sebagai makhluk berpikir dan bijaksana (Homo sapiens) yang dicerminkan dalam tindakan dan perilakunya terhadap lingkungannya.
b. Manusia sebagai pembuat alat karena sadar akan keterbatasan inderanya.
c. Manusia dapat berbicara (Homo Langues) baik secara lisan maupun tulisan.
d. Manusia dapat hidup bermasyarakat (Homo sosius) dan berbudaya (Homo Humanis).
e. Manusia dapat mengadakan usaha (Homo Economicus).
f. Manusia mempunyai kepercayaan dan beragama (Homo religious).

Manusia dengan rasa ingin tahu yang hebat, sentiasa cuba mencari maklumat tentang fenomena semulajadi yang boleh dilihat.

Sifat Keingintahuan Manusia
Manusia dengan rasa ingin tahu yang hebat, sentiasa cuba mencari maklumat tentang fenomena semulajadi yang boleh dilihat. Untuk menjawab semua rasa ingin tahu manusia mereka sering - jawapan mereka sendiri. Pengetahuan seperti ini dipanggil sains pseudo. Sains juga berkembang mengikut era dan selaras dengan cara berfikir dan alat yang wujud pada masa itu.
Cara memperoleh sains semu ( pseudo sains ), antara lain :
1. Mitos
2. Wahyu
3. Otoritas dan tradisi
4. Prasangka
5. Intuisi
6. Penemuan kebetulan
7. Cara – coba – ralat

Dalam zaman Yunani (600 - 200 SM) terdapat pemikiran yang lebih maju daripada pemikiran mitos, di mana terdapat penggabungan antara pemerhatian, pengalaman dan akal sehat, logik atau rasional. Aliran ini dipanggil rasionalisme. Selain itu, ia dikenali sebagai kaedah pemotongan, yang menggambarkan kesimpulan berdasarkan sifat umum (premis utama) yang membawa kepada premis kecil (khusus kecil). Asas kaedah saintifik semasa adalah kaedah induksi, yang pada dasarnya membuat keputusan dan kesimpulan berdasarkan data pemerhatian atau eksperimen.

Perkembangan Fisik Manusia
Tubuh manusia berubah dari sel mudah yang kemudian secara beransur-ansur menjadi manusia yang sempurna. Sel-sel mudah yang berasal dari kromosom sperma adalah sama dengan kromosom telur, dalam proses itu terdapat kromosom yang tidak homolog yang akan menjadi lelaki.
Lima minggu selepas pembuahan berlaku, jantung akan mula memukul yang kemudiannya akan dibahagikan kepada atrium kiri dan kanan pada minggu ke-9. Semasa minggu ke-13, janin telah mula membentuk yang ditandai dengan fungsi organ-organ, yang kemudian pada usia 18 minggu mula merasakan pergerakan janin.
Pada usia 32 minggu, janin mula menyiapkan diri untuk dilahirkan dengan kepala di bawah mendekati lubang kelahiran. Pada masa ini pergerakan semakin berkurangan. Pembangunan tercepat berlaku selepas kelahiran hingga remaja.
Perubahan fizikal yang sangat nyata, berlaku pada masa purbertas, yang dicirikan oleh tanda-tanda kematangan dalam bentuk pertumbuhan rambut di kawasan-kawasan tertentu dan fungsi organ pembiakan (alat kelamin).
Perkembangan pengetahuan pada manusia sangat dipengaruhi oleh perkembangan pengetahuan semasa anak-anak, dalam bentuk bimbingan yang baik oleh orang tua dan lingkungan yang akan terus menerus menjadi dewasa.
Sehingga umur 2 tahun, perkembangan kecerdasan sangat cepat, dari belajar, makan, bercakap dan berjalan. Pada usia 2-7 tahun rasa ingin tahu akan menjadi lebih besar. Masa remaja adalah masa percanggahan dengan dirinya sendiri dan juga dengan orang dewasa, kerana ia sentiasa berusaha untuk meletakkan dirinya sebagai orang dewasa walaupun tidak cukup emosi. Lebih-lebih lagi, selepas berumur 30 tahun, boleh mula mengawal diri dan dapat meletakkan diri mereka sebagai individu yang bertanggungjawab.

Perkembangan Sikap dan Pikiran Manusia
Apabila dibandingkan dengan haiwan, tubuh manusia lemah, sedangkan rohani, yakni, akal dan akan sangat kuat. Manusia tidak boleh terbang seperti burung, tidak boleh berenang secepat buaya, tidak dapat mengangkat benda berat seperti gajah, dll, tetapi dengan akal dan keinginan mereka, manusia dapat menjadi lebih makhluk daripada makhluk lain. Kekuatan manusia adalah kerana mereka mempunyai minda yang sukar dan akan jadi mereka dapat mengawal badan mereka.

Manusia sebagai makhluk berfikir dilengkapi dengan keinginan untuk mengetahui tentang objek dan peristiwa yang berlaku di sekeliling mereka, termasuk ingin tahu tentang diri mereka sendiri. Keingintahuan ini mendorong manusia memahami dan menerangkan fenomena semula jadi, baik sifat besar (macrocosm) dan sifat kecil (microcosm), dan cuba menyelesaikan masalah yang dihadapi mereka. Pemacu untuk rasa ingin tahu dan usaha memahami dan menyelesaikan masalah yang dihadapi, menyebabkan manusia mengumpul pengetahuan.

Keingintahuan ini pada manusia menyebabkan pengetahuan mereka berkembang. Setiap hari mereka mengaitkan dan memerhatikan objek dan peristiwa yang berlaku di alam sekitar. Pemerhatian yang ditangkap melalui lima pancainderanya adalah objek keingintahuannya. Manusia tidak akan merasa puas jika mereka tidak menerima jawapan mengenai perkara yang mereka teliti. Mereka cuba mencari jawapan dan untuk itu mereka harus berfikir. Rasa ingin tahu beliau berterusan. Ia bukan sahaja "apa" yang ingin tahu jawapannya, tetapi juga jawapan kepada "bagaimana" dan kemudian meneruskan "mengapa" mengenai perkara yang berkaitan dengan objek dan peristiwa yang mereka perhatikan.

Sejarah Pengetahuan Manusia
Menurut Auguste Comte (1798-1857), dalam sejarah perkembangan jiwa manusia, baik sebagai individu maupun sebagai keseluruhan, berlangsung dalam tiga tahap (Heri Purnama, 2008: 13):

1. Tahap teologi atau fiktif
Pada tahap teologi atau fiktif, berusaha untuk mencari dan menemukan sebab yang pertama dan tujuan yang terakhir dari segala sesuatu, dan selalu dihubugkan dengan kekuatan gaib. Gejala alam yang menarik perhatiannya selalu diletakkan dalam kaitannya dengan sumber yang mutlak. Mempunyai anggapan bahwa setiap gejala dan peristiwa dikuasai dan diatur oleh para dewa atau kekuatan gaib lainnya.

2. Tahap filsafat atau fisik atau abstrak
Tahap metafisika atau abstrak merupakan tahap dimana manusia masih tetap mencari sebab utama dan tujuan akhir, tetapi manusia tidak lagi menyadarkan diri kepada kepercayaan akan adanya kekuatan gaib, melainkan pada akalnya sendiri, akal yang telah mampu melakukan abstraksi guna menemukan hakekat segala sesuatu.

3. Tahap positif atau ilmiah riil
Tahap positif atau nyata adalah tahap di mana manusia dapat berfikir positif atau benar-benar berdasarkan pengetahuan yang telah mereka capai yang dikembangkan secara positif melalui pemerhatian, percobaan dan perbandingan.
Sains juga berkembang mengikut era dan selaras dengan cara berfikir dan alat yang wujud pada masa itu. Sebagai contoh, di zaman Babilonia dan zaman Yunani, disebabkan keterbatasan indera manusia (sebagai bantuan utama), asas dari era pengetahuan ini sebahagian dari pengamatan dan pengalaman, tetapi ada yang lain dalam bentuk teka-teki, imaginasi, kepercayaan atau "mitos". soalan hujan yang sering dijawab sebagai bumbung bumbung langit. Pengetahuan seperti ini disebut sebagai "sains pseudo" yang sama dengan sains tetapi bukan sains (pseudo knowledge). Berikut adalah perkembangan pengetahuan manusia dari zaman purba hingga zaman moden:
- Zaman purba
Alat dari batu, masa bercocok tanam, dan beternak merupakan pengalaman dan kemampuan untuk mengamati alam sekitar. pengetahuan yg diperoleh sampai zaman Babilonia.

- Zaman Yunani (600-200 SM )
Beberapa pakar yang berpengaruh antara lain (Maskoeri Jasin, 2008: 7):
a. Thales (624-548) menyatakan bahwa bintang mengeluarkan sinar, bulan memantulkan cahaya matahari.
b. Phytagoras(580-500) menyatakan bahwa bumi ini bulat yang terdiri atas 4 unsur utama (air,api,udara,tanah)
c. Socrates(470-399) dianggap sebagai tonggak ilmu pengetahuan Yunani penganut faham logika dan sebagai pemula penyelidikan kehidupan manusia.
d. Aristotelles (384-322) menyatakan bahwa silogisme satu pikiran yg terdiri dari 3 premis.

- Zaman Pertengahan
Kaedah eksperimen telah dibangunkan dalam bidang perubatan, farmasi, astronomi, kimia dan biologi. Menulis nombor Arab dan decilmal menimbulkan ilmu algbar.
- Zaman Modern
Banyak penemuan yg menghubah pola pikir yang dibantu dengan alat yg lebih baik. Perubah yang radikal, geosentrisme ke heliosentrisme. Oleh Coppernicus (1447-1543) dan didukung oleh Gallileo. Ini dianggap sebagai titik awal ilmu pengetahuan modern dan membuka cara berpikir yg lebih maju.
Share:

0 comments:

Posting Komentar