Berita Blog Terbaru Hari Ini

ads

3/06/2020

Kurikulum 2013 untuk PKBM Paket A, Paket B dan Paket C

Pendidikan mempunyai peranan yang sangat penting dan strategik untuk mempersiapkan generasi bangsa yang akan datang. Oleh itu setiap negara memberikan keutamaan yang tinggi kepada pendidikan bagi warganya, termasuk Indonesia. Diamanatkan dalam UUD 1945 bahwa setiap warga negara berhak atas pendidikan (Pasal 31 ayat 1). Atas sebab ini, pendidikan kebangsaan mesti dapat memastikan pengagihan peluang pendidikan yang berkualiti untuk setiap warga negara. Kerajaan mesti menyediakan peluang pendidikan yang sama kepada semua rakyat tanpa pengecualian. Iaitu, warganegara yang atas sebab tertentu terpaksa tidak dapat mengikuti pendidikan di jalan sekolah (laluan pendidikan formal) mesti dijamin mendapat peluang untuk mendapatkan pendidikan yang sama melalui jalur bukan sekolah (saluran pendidikan bukan formal).

Pendidikan mempunyai peranan yang sangat penting dan strategik untuk mempersiapkan generasi bangsa yang akan datang.

Perkembangan sains dan teknologi pesat telah menyebabkan perubahan pesat dalam semua bidang kehidupan. Sementara itu apa yang dipelajari semasa di sekolah sering tidak dapat mengikuti perubahan pesat yang berlaku dalam kehidupan sebenar. Akibatnya, semua orang mesti sentiasa belajar untuk meningkatkan pengetahuan, kemahiran / kepakaran mereka, dan / atau kecekapan jika mereka tidak mahu ketinggalan zaman. Peluang pembelajaran ini boleh melalui saluran pendidikan formal, bukan formal atau tidak rasmi.

Sejak permulaan kehadirannya dalam arena pembangunan pendidikan di negara ini, fungsi pendidikan kesamarataan sebagai sebahagian daripada pendidikan bukan formal adalah untuk membangunkan potensi pelajar (warga belajar) dengan penekanan untuk menguasai pengetahuan akademik dan kemahiran fungsional serta membangun sikap dan personaliti profesional. Objektif utama pendidikan kesamaan di masa depan adalah: (1) menjamin penyempurnaan pendidikan dasar yang berkualiti untuk kanak-kanak yang kurang bernasib (berhenti dari sekolah, berhenti sekolah, tidak pernah pergi ke sekolah), terutama wanita, etnik minoritas, dan anak-anak yang hidup di negara maju, jauh atau sukar dicapai kerana lokasi geografi dan / atau batasan pengangkutan; (2) memastikan pemenuhan keperluan pembelajaran untuk semua orang muda dan orang dewasa melalui akses yang saksama kepada program pembelajaran dan kemahiran hidup; (3) menghapuskan ketidaksetaraan jantina dalam pendidikan rendah dan menengah; dan (4) melayani pelajar (penduduk belajar) yang memerlukan pendidikan akademik dan kemahiran hidup atau kemahiran untuk meningkatkan kualiti hidup mereka, (5) pembangunan teknologi dan kemajuan dalam pelbagai aspek.

Fungsi dan tujuan pendidikan kesetaraan setakat ini kekal relevan memandangkan jumlah sekolah yang banyak di sekolah dan di antara tahap pendidikan; masih bilangan penganggur dan setengah penganggur, terutamanya golongan muda dari tahun ke tahun; serta realiti akibat dari keadaan geografi dan ketidakseimbangan dalam tahap kemajuan pembangunan di Indonesia sehingga ia masih membentangkan wilayah terluar, sempadan (sempadan) dan daerah tertinggal atau dikenal sebagai wilayah 3 T; terdapat beberapa kawasan yang terdedah kepada bencana atau konflik. Oleh itu kehadiran negara untuk menyediakan pendidikan kesamaan masih diperlukan. Masih terdapat banyak anak sekolah yang tidak bersekolah dan ramai yang telah bekerja dan tidak mempunyai ijazah sebagai pengiktirafan terhadap kelayakan akademik mereka, yang menunjukkan kewujudan pendidikan kesamaan dapat menjadi pendidikan alternatif bagi masyarakat.

Kurikulum pendidikan kesetaraan telah dibangunkan dengan merujuk kepada Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 24 Tahun 2016 tentang kecekapan inti dan kompetensi dasar pendidikan dasar dan menengah. Kecekapan teras dan kecekapan asas disesuaikan dengan konteks pendidikan kesetaraan dan fungsionalisasi dalam kehidupan seharian. Kontekstualisasi dan fungsionalisasi ini tidak mengurangkan tahap kecekapan yang ditetapkan dalam kurikulum pendidikan rendah dan menengah. Kurikulum pendidikan kesetaraan yang terdiri daripada; Pakej kurikulum pendidikan kesetaraan A, Pakej Kurikulum Pendidikan Kesetaraan B dan Pakej Kurikulum Pendidikan Kesetaraan, dibangunkan dengan kerjasama Direktorat Jenderal PAUD dan Dikmas, Kurikulum dan Pusat Buku, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan bersama-sama dengan para ahli akademik dan pengamal pendidikan kesetaraan.

Kami berharap Kurikulum Pendidikan Kesetaraan ini dapat menjadi pedoman bagi semua pihak yang berkaitan dengan pelaksanaan pendidikan kesetaraan.

Berikut adalah kurikulum 2013 untuk paket A, Paket B dan Paket C. Bisa di download pada link dibawah ini.



download kurikulum  2013 untuk Paket A [disini]



download kurikulum  2013 untuk Paket B [disini]


download kurikulum  2013 untuk Paket C [disini]

    Semoga bermanfaat untuk pengembangan dunia pendidikan non formal.

Share:

0 comments:

Posting Komentar