Berita Blog Terbaru Hari Ini

ads

6/23/2019

Tanggapan gamers soal wacana fatwa haram PUBG

Ahli-ahli komuniti Ruang Permainan Aceh berkata mereka kecewa dan terperanjat dengan penerbitan fatwa yang melarang permainan PUBG dan sejenisnya, yang dikeluarkan oleh Majelis Permusyawaratan Ulama Aceh (MPU). Mereka mendakwa, sejak beberapa tahun kebelakangan ini permainan telah menjadi aktiviti profesional dan sumber pendapatan. "Bagi sesetengah anggota masyarakat Bilik Permainan di Aceh, permainan PUBG telah menjadi profesi bukan hanya hobi atau masa yang sia-sia. Permainan ini boleh menjana rupiah, "kata Rizal, seorang anggota komunitas Angkasa Permainan Aceh kepada wartawan, Sabtu (6/21/2019).

Ahli-ahli komuniti Ruang Permainan Aceh berkata mereka kecewa dan terperanjat dengan penerbitan fatwa yang melarang permainan PUBG dan sejenisnya

Menurut Rizal, komunitas permainan hadir dan popular di Aceh sejak beberapa tahun yang lalu setelah kemunculan kejohanan PUBG dan sistem live di Youtube, begitu banyak pemain di Aceh membuat permainan itu profesi, baik streaming, adsense, atau menjual barang-barang tertentu dengan harga yang sangat menjanjikan. "Terdapat profesion yang disiarkan secara langsung di Youtube. Terdapat mereka yang mencari iklan dan ada juga yang menjual barang-barang tertentu dengan berjuta-juta rupiah dalam pendapatan, "katanya. Bagi anda yang telah membuat profesion dan sumber pendapatan baru, aktiviti permainan PUBG mempunyai kesan positif dan bermanfaat. "Bercakap mengenai impak sesuatu yang sudah popular mesti menjadi kebaikan dan keburukan, tetapi kami menggunakan permainan PUBG dan mungkin meminimumkan impak negatif. Jika ia dipanggil kesan negatif, sudah tentu orang yang merokok di gerai juga memberi impak negatif kepada diri sendiri dan orang lain," katanya.

 Para pemain Aceh berharap dengan penerbitan fatwa yang tidak sah pada permainan PUBG dan sebagainya oleh MPU Aceh, mereka dapat berpeluang bertemu secara langsung dengan ulama, pemerintah, badan legislatif, ahli IT untuk mencari solusi sehingga ada pengganti PUBG yang tidak ilegal. "Jadi, pemain kami sangat berharap untuk dapat membincangkan dan mencari jalan penyelesaian bersama jika PUBG dilarang, mesti ada permainan PUBG lain yang halal, kerana tidak semua orang yang memainkan PUBG mempunyai dampak negatif, misalnya, anggota ruang Ruang Permainan Aceh telah memenangi pertandingan. PUBG di Dubai, "katanya.

KATA KUNCI
pubg haram
Share:

0 comments:

Posting Komentar