Berita Blog Terbaru Hari Ini

ads

1/20/2020

Orang Yang Lahir Hari Senin Menurut Islam

Kanak-kanak yang dilahirkan ke ibu mereka ke dunia mesti mempunyai makna dan makna tersendiri, oleh sebab itu Allah menciptakan hari-hari dari hari Ahad hingga Sabtu untuk memiliki kebijaksanaan, kekuatan dan kelemahan sehingga kita dapat meningkatkan potensi kita dan menghilangkan sifat buruk yang ada. Disiplin ilmu saintifik dan aspek saintifik boleh diterokai dari sudut pandang Islam, China, dan walaupun itu adalah Primbon Jawa yang mengandungi banyak tulisan mengenai Kebijaksanaan Hari Lahir.


Kami akan menukil Hari lahir mengikut Islam yang telah disampaikan oleh Dr. Sahil Althaf, Mkub di Kampus Umi beberapa hari yang lalu ..

Mungkin hari yang panjang dilahirkan pada hari Isnin?

HARI KEHIDUPAN HARI ISNIN

Ia tidak boleh dinafikan bahawa hari Jumaat adalah ketua hari dan hari utama bagi umat Islam. Tetapi Allah juga meletakkan rahsia adhim / rahmat Sirrul pada hari Isnin dengan memilih hari ini sebagai hari kelahiran manusia yang paling mulia, hari kemuliaan bersinar, hari kemunculan revolusioner, Kebawah Duli Yang Maha Esa, Nabi Muhammad SAW.

Imam Ibn Arabiy berkata: Pada hari Isnin Allah diciptakan dan dimasukkan dalamnya dari Sirru Asma al-Hayy (yang Hidup), dan melalui kehidupan yang diwujudkan di dunia, sehingga segala sesuatu hidup. Bulan yang diciptakan pada hari Isnin, adalah badan angkasa yang pertama di bumi. Pada hari ini, nama Allah al-Mubiin (yang paling jelas) dibawa terus ke langit pertama (langit terendah 7 langit) dan planet (bulan) menjadi ikhliil (susunan hari selama sebulan).

Bulan adalah planet bergerak paling cepat, bergerak setiap hari melalui satu trek, dengan 28/26 kali trek dalam satu bulan. Melalui 28 kali trajektori 28 hijaiyyah huruuf dilahirkan dengan bunyi yang berbeza.

Bagi anda yang dilahirkan hari ini, Nabi Adam, Nabi Syist dan Nabi Muhammad, adalah profil hari ini. Watak hari Isnin, yang berkaitan dengan profil Nabi Adam as, Nabi Syits dan Nabi Muhammad SAW adalah sama dengan nafs (jiwa), yang mempunyai struktur murni rohani seperti malaikat. Ia adalah melalui Isnin, ruang dan 6 masa lain (hari) mula bergerak. Secara rohani, hari ini mempunyai ruang menegak yang dapat menghubungkan hamba dengan Khaliqnya. Kerana pada hari ini amal diturunkan kepada Allah SWT. Dalam hadis yang terkandung dalam Saheeh Muslim dari Abu Hurairah Radhiyallahu anhu, bahawa Rasulullah Shallallahu 'alayhi wa sallam bersabda:

"تفتح أبواب الجنة يوم الاثنين ويوم الخميس فيغفر لكل عبد لا يشرك بالله شيئا إلا رجلا كانت بينه وبين أخيه شحناء, فيقال: أنظروا هذين حتى يصطلحا, أنظروا هذين حتى يصطلحا, أنظروا هذين حتى يصطلحا."

"Pintu syurga dibuka pada hari Isnin dan Khamis. Kemudian semua hamba yang tidak mengaitkan Tuhan dengan apa pun akan diampuni dosa mereka, kecuali bagi seseorang yang ada di antara dia dan adiknya. Kemudian berkata,

"Kelewatan pengampunan kedua orang ini sehingga mereka membuat perdamaian, menunda pengampunan kedua orang tersebut sehingga mereka membuat perdamaian, menunda pengampunan kedua orang tersebut sampai mereka aman."

Kebajikan dan kebahagiaan berikutnya, bahawa perbuatan manusia diperiksa sebelum Allah Ta'alaa wa Ta'aalaa pada dua hari ini. Seperti yang terkandung dalam Saheeh Muslim dari Abu Hurairah Radhiyallahu anhu dari Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam. Beliau berkata,

"تعرض أعمال الناس في كل جمعة مرتين يوم الاثنين ويوم الخميس فيغفر لكل عبد مؤمن إلا عبدا بينه وبين أخيه شحناء."

"Perbuatan manusia diperiksa di hadapan Tuhan dua kali seminggu, pada hari Isnin dan Khamis. Kemudian semua hamba iman diampuni dosa mereka, kecuali seorang hamba yang antara dia dan adiknya menjadi permusuhan ... "

Oleh itu, adalah wajar bagi seorang muslim untuk menjauhkan diri dari bermusuhan dengan sesama muslim, atau memutuskan hubungan dengannya, atau tidak mengambil perhatian terhadapnya dan sifat-sifat keji yang lain, agar kebaikan yang besar dari Allah Ta'ala tidak melarikan diri darinya.

Kepentingan hari Isnin dan Khamis, bahawa Rasulullah Shallallahu 'Alayhi wa sallam sangat bersemangat untuk berpuasa pada dua hari ini. Seperti yang terkandung dalam beberapa hadith dari 'Aisyah Rahiyallahu anhuma, dia berkata,

"كان النبي صلى الله عليه وسلم يتحرى صوم الإثنين والخميس."

"Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam sangat bersemangat dan bersungguh-sungguh dalam melakukan puasa pada hari Isnin dan Khamis". Nabi Shallallahu 'alayhi wa sallam menyampaikan alasan untuk puasanya pada dua hari ini dengan kata-kata beliau,

"تعرض الأعمال يوم الإثنين والخميس فأحب أن يعرض عملي وأنا صام".
"Perbuatan manusia diperiksa setiap Isnin dan Khamis, jadi saya suka perbuatan saya untuk diperiksa semasa saya berpuasa."

Seorang mukmin yang dilahirkan pada hari Isnin, kata-kata kuasa beliau mengandungi makna, orang yang mudah tetapi mempesonakan, karisma yang luar biasa, kepimpinan yang luar biasa dan akal perniagaan, banyak anak dan keturunan, kekayaan yang berlimpah, mulia di dunia dan akhirat.

Di samping mencadangkan puasa pada hari Isnin untuk setiap Muslim, pemilik kelahiran pada hari Isnin juga digalakkan untuk meningkatkan membaca sholawat nurul anwar, juga dzikir Ya Hayyu Ya Qoyyum Ya Khabiir Ya Mubiin
ياحي ياقيوم ياخبير يامبين
Sholawat Nurul Anwar seperti di bawah
اللهم صل وسلم وبارك على نور الانوار وسر الاسرار وترياق الاغيار ومفتاح باب اليسار سيدنا محمدن المختارول لعلي لله

Selain pemilik kelahiran Isnin, disarankan untuk membaca Surat Muhammad setiap Ba'da Shubuh dan Surah Al-Fath Ba'da Maghrib pada hari Isnin. Juga Surat Tabaarak.

Jika anda suka menggunakan batu hiasan, maka warna yang sesuai ialah saphire merah, kuning atau hijau.

Imam Anas bin Malik RA: Rosulullah ditanya tentang hari Isnin.
Beliau menjawab:
Isnin adalah hari perjalanan dan perdagangan.
Nabi bertanya mengapa Rosulallah itu?
Dia menjawab: Kerana Nabi Syith pergi ke perdagangan pada hari Isnin dan bernasib baik dalam perdagangannya.

Peristiwa pada hari Isnin:
- Nabi Idris (AS) naik ke syurga Isnin.
- Nabi Musa as telah pergi ke Mountina pada hari Isnin.
- Penurunan teorem wahdaniyat Allah pada hari Isnin.
- Kelahiran Rosulullah pada hari Isnin.
- Pertama turun adalah Angel Gabriel pada hari Ahad, Isnin.
- Ia telah menunjukkan perbuatan orang kepada Nabi pada hari Isnin.
- Kematian Rosulullah SAW pada hari Isnin.

Semoga Allah menghantar berkat-Nya.
Share:

0 comments:

Posting Komentar