Berita Blog Terbaru Hari Ini

ads

12/27/2019

Modul Pembelajaran Seni Budaya Pendidikan Kesetaraan Paket B Kurikulum 2013

Kurikulum ini dibangunkan sejajar dengan cabaran dan dinamik yang dihadapi oleh masyarakat dalam zamannya. Pembangunan kurikulum mesti mempertimbangkan ciri-ciri dan kesediaan pelajar, memandangkan kepelbagaian keluarga dan latar belakang masyarakat yang tinggi di mana pelajar berkembang dan berkembang. 

Ini adalah selaras dengan pendekatan untuk membangunkan kurikulum pendidikan kesamarataan yang pendidikan kesamaan bertujuan untuk mengatasi masalah drop out, atau droup-out, atau dislokasi pelajar dari sekolah formal atas pelbagai sebab. Di samping itu, pendidikan kesamaan juga diperlukan kerana masalah akses terhad, atau ketidakupayaan untuk mencapai harapan memasuki sekolah formal, disebabkan oleh ruang atau ruang terhad di sekolah formal untuk menampung kumpulan pelajar yang semakin meningkat. 

Kurikulum ini dibangunkan sejajar dengan cabaran dan dinamik yang dihadapi oleh masyarakat dalam zamannya.

Lebih daripada itu, pendidikan kesamarataan juga diperlukan sebagai penciptaan ruang kreatif, atau arena sosial kreatif dan produktif atau arena awam, atau sebagai pendidikan alternatif untuk memupuk keusahawanan, kemahiran khusus, kemahiran hidup khas dalam bidang-bidang tertentu, dan keupayaan untuk memasuki tenaga kerja. Kurikulum pendidikan kesetaraan telah dibangunkan oleh kontekstualisasi kurikulum pendidikan formal 2013 melalui konseptualisasi, butir-butir material, kejelasan skop, deskripsi verbal operasi, dan perumusan hukuman. Kontekstualisasi masih merujuk kepada standard kompetensi siswazah seperti yang terdapat dalam pendidikan formal. Kurikulum 2013 mempunyai dimensi pengetahuan, melalui kemahiran yang berorientasikan kepada pemahaman dan pengalaman dan praktik sosial, dan menguatkan komitmen umum pelajar melalui projek-projek penglibatan sosial.

Unit pertama Modul Kurikulum Pendidikan Equivalence Equity Chase adalah untuk menargetkan pelatih yang mampu memahami strategi pembangunan kurikulum pendidikan kesamaan dengan memperhatikan objektif dan masalah pelajar, program keutamaan yang dikembangkan untuk mengatasi masalah, dan proses pemberdayaan dalam pendidikan kesetaraan.

Berikut ini adalah link download modul mata pelajaran Seni Budaya Pendidikan Kesetaraan Paket B yang menggunakan kurikulum 2013

Seni Budaya Paket B Modul 1 Tema Insiprasi Alam




Download modul 1 Seni Budaya Paket B disini

Seni Budaya Paket B Modul 2 Tema Ragam Hias Pada Media Kertas



Download modul 2 Seni Budaya Paket B disini

Seni Budaya Paket B Modul 3 Tema Simbol Kearifan Lokal Pesona Kerajinan Indonesia



Download modul 3 Seni Budaya Paket B disini

Seni Budaya Paket B Modul 4 Tema Warisan Budaya Tradisi pada Bahan Alam, Kayu




Download modul 4 Seni Budaya Paket B disini

Seni Budaya Paket B Modul 5 Tema Warisan Budaya Tradisi pada Bahan Alam, Kulit




Download modul 5 Seni Budaya Paket B disini
Share:

0 comments:

Posting Komentar