Berita Blog Terbaru Hari Ini

ads

12/07/2019

aku ada maka aku berpikir

Salma Cook: aku ada karena aku berpikir

Selma Cook kerap menghadiri khidmat gereja setiap minggu. Walaupun rutin, dia sebenarnya menghindari menghadiri sekolah agama. Tetapi itu, tidak mengurangkan keyakinannya kepada Tuhan.

Saya percaya kepada Tuhan lebih daripada Yesus. Apa yang saya percaya ialah Yesus tidak lebih seperti seorang nabi," katanya seperti dilaporkan oleh onislam.net, Isnin (2/24).


Itulah sebabnya, memperdalam agama Selma lebih banyak mengenai bagaimana dia berkomunikasi dengan Tuhan. Dia mengasihi Yesus, tetapi dalam fikirannya, berdoa secara langsung kepada Tuhan membuatnya berasa selesa.

Bermula pada usia 14, Selma memutuskan untuk tidak pergi ke gereja lagi. Dia merasa tidak dapat menerima pemikiran gereja. Apa yang saya dengar tidak membawa saya lebih baik, katanya.

Suatu hari, Selma bertemu seorang pendatang dari Lebanon, dia seorang Muslim. Bersama Nadia, nama imigran, Selma banyak membincangkan tentang Islam. Sebelum ini, Selma telah banyak mendengar tentang Islam semasa dia berada di kolej.

Saya pernah berjumpa dengannya. Banyak perkara yang saya tanya mengenai Islam kepada Nadia. katanya.

Satu soalan dinaikkan, adakah benar bahawa Muhammad adalah nabi penutup. Selma mendakwa, dia tidak pernah mendengarnya sebelum ini. Jawapan Nadia membuatkan saya berfikir. Selama bertahun-tahun saya membaca buku mengenai dia,katanya.

Pada masa itu, momentum Salma untuk memeluk agama Islam. Banyak cabaran yang dihadapinya pada masa itu. Termasuk, bagaimana untuk mengamalkan Islam dengan betul. Dia menyedari pemahaman beliau tentang Islam masih cetek.

Beliau mula meneroka Islam ketika berada di Sydney, Australia. Banyak perkara yang dia pelajari, termasuk cara berpakaian seorang muslim. Bagaimana tatacara doa dan pelaksanaannya dalam kehidupan seharian.

Sehingga kini saya terus belajar menjadi seorang Muslim yang sempurna, Insya Allah. katanya

Sumber: Republika
Share:

0 comments:

Posting Komentar