Berita Blog Terbaru Hari Ini

ads

11/01/2019

Siapa Saja Tokoh yang Mengusulkan Dasar Negara

Siapakah Watak yang Mencadangkan Perumusan Asas Negara? Ini 3 Tokoh 

Siapakah orang yang mencadangkan perumusan asas negeri iaitu:

1. Muhammad Yamin pada 29 Mei 1945.

2. Soepomo pada 31 Mei 1945.

3. Ir Soekarno pada 1 Juni 1945.

Perumusan dasar negara Indonesia terjadi pada sesi pertama BPUPKU pada tanggal 29 Mei 1945-1 Juni 1945. Perumusan Pancasila dibuat setelah Indonesia diberi janji kemerdekaan oleh Jepang pada masa depan oleh Perdana Menteri Jepang, Kuniaki Koiso pada 7 September 1944, di depan Parlimen Tokyo.


Kerajaan Jepun menjanjikan kemerdekaan kepada rakyat Indonesia jika Jepang memenangi perang di Perang Dunia 2. Janji itu kemudian diulang lagi pada 1 Maret 1945 (tanpa syarat) dan pembentukan dokuritsu junbi cosakai atau Badan Persiapan Kemerdekaan Indonesia (BPUPKI) oleh Jepang dengan tujuan untuk mempelajari hal-hal perkara yang berkaitan dengan kerajaan Free Indonesia.

BPUPKI mengadakan sesi pertama pada 29 Mei 1945 hingga 1 Juni 1945 untuk merumuskan falsafah dasar negara untuk negara Indonesia. Tokoh nasionalis yang bertanggungjawab mencadangkan perumusan asas negeri iaitu Muhammad Yamin, Soepomo, dan Sukarno. Ketiga-tiga tokoh ini menyumbangkan pemikiran mereka kepada dasar negara Indonesia.

Siapakah ahli BPUPKI yang mencadangkan perumusan asas negara

Terdapat 3 orang yang mencadangkan perumusan dasar negara, iaitu Muhammad Yamin, Soepomo, dan Ir. Sukarno. Berikut adalah cadangan asas dari setiap negara:

Orang yang mencadangkan perumusan asas negara

1. Muhammad Yamin pada 29 Mei 1945

Peri kebangsaan

Peri kemanusiaan

Peri Ketuhanan

Peri kerakyatan

Kesejahteraan rakyat

2. Soepomo pada 31 Mei 1945

Perpaduan

Kekerabatan

Keseimbangan fizikal dan mental

Musyawarah

Keadilan rakyat

3. Ir. Sukarno pada 1 Jun 1945

Kewarganegaraan Indonesia

Antarabangsaisme atau kemanusiaan

Konsensus atau demokrasi

Kebajikan sosial

Ketuhanan yang berkebudayaan

Proses perumusan dasar negara dilakukan pada sesi pertama BPUPKI, yang antara 29 Mei dan 1 Juni 1945. Dengan demikian artikel yang saya dapat bagikan tentang Siapa adalah anggota BPUPKI yang mencadangkan perumusan dasar negara dan mudah-mudahan berguna.
Share:

0 comments:

Posting Komentar